Rotterdam, beton en staal?

Dacht het niet! We komen zondag langs heel wat groene gebieden. Denk aan de slotgracht van het voormalige slot Honingen, landgoed Ypenhof en landgoed Vredenoord. Ook mooi het alleenstaande vrouwenhofje Kuyl's Fundatie. Op de heenweg hebben we dan al natuurgebied de Esch en de Oude Plantage gehad.  Kortom die kleine 20 kilometer vliegt voorbij. Door vakantie's en ziekte zal de opkomst zondag heel beperkt zijn maar degene die er zijn zullen genieten. Wil je de route vast bekijken? Klik dan hier.

 

Galloway-methode

Zoals gezegd staat de eerste maand in het teken van duurgewenning. We gaan het lichaam nog niet teveel vermoeien maar rustig laten wennen aan een langere tijd actief zijn.  Zeker voor de lopers die nog geen "kilometers in de benen" hebben is het vragen om problemen als je grote afstanden zonder tussentijds herstel gaat lopen. Een manier om dit herstel te krijgen is de Gallowaymethode. Omdat deze methode aan deze kant van de oceaan niet zo bekend is staat het hieronder kort uitgelegd.

In plaats van lange stukken hardlopen, wordt de afstand in stukken gehakt. Je gaat dus niet non-stop hardlopen, maar je rent (bijvoorbeeld) 5 minuten en vervolgens ga je 1 minuut (stevig) wandelen, om dan vervolgens weer 5 minuten te rennen, weer te gaan wandelen. Er worden geen lange stukken non-stop gelopen.

De methode is ontwikkeld door Jeff Galloway, een voormalig Olympisch atleet met jarenlange ervaring als hardlooptrainer. Volgens Galloway veroorzaakt het continue gebruik van de spieren sneller vermoeidheid (en dus blessures). Je herstelt sneller, put je reserves minder uit en je belast je ‘zwakke plekken’ minder. Galloway claimt dat je er sneller van wordt en je ‘enkel de voordelen van het hardlopen hebt, niet de nadelen’.

 


 

 


Welkom

Ooit begonnen als een groepje ongebonden hardlopers die wel eens de marathon van Rotterdam wilden lopen, is MTK uitgegroeid tot een van de grotere sportverenigingen van Krimpen aan den IJssel. De laatste jaren heeft het ledental zich gestabiliseerd op zo'n 300 volwassen sporters. Elke week hebben zij de gelegenheid om onder deskundige begeleiding te trainen. Op dinsdag- en donderdagavond zijn er om 20.00 uur trainingen vanaf het complex van handbalvereniging De Treffers aan de Groenendaal 7. Daarnaast zijn er op maandagavond en zaterdagochtend leden die voor hun training vertrekken vanaf winkelcentrum De Brink.

MTK heeft geen atletiekaccommodatie en richt zich derhalve op de wegatletiek. Het is echter niet zo dat alle leden zich op een marathon voorbereiden. Jaarlijks mogen heel wat beginnende lopers als lid begroet worden en veel leden vinden een afstand van 10 km meer dan voldoende.

bostraining


Twitter